اگر به تازگی کسب و کارتان را آغاز کردهاید، اسم برند کسب و کار جدیدتان را کامنت کنید و برایمان بگویید چگونه و چرا این اسم را انتخاب کردهاید. مطمئناً شما راه را برای اشخاصی که به دنبال اسم برند برای کسب و کار هستند روشنتر میکنید. اگر شما یک سلبریتی هستید، دیگر وضعیت فرق میکند و انتخاب اسم برند از روی نام خانوادگی اتفاقاً خیلی هوشمندانه نیز میباشد. زیرا شهرت اولیه را دارید و همین امر هزینههای برندینگ را به شدت کاهش میدهد. خیلی از سلبریتی های معروف دنیا مانند کایلی جنر و در ایران مانند لیلا اوتادی نام خود را به عنوان نام تجاری برندشان انتخاب کردهاند.
خب بعد از گذر از همه این مراحل رسیدیم به بحث مهم ثبت برند. شاید این مرحله کمی طول بکشد و شما را درگیر کاغذبازیهای اداری کند. کافی است به سایت ثبت برند تجاری مراجعه کنید و با تکمیل اظهارنامه، مدارک موردنظر را بفرستید و منتظر ثبت نهایی برندتان شوید.
- شرکتها برای شناخته شدن و جدا شدن از کسب و کارهای دیگر، نامی برای برند خود انتخاب میکنند.
- با اشغال ذهن مخاطبان، میتوان نام برند را تا طولانی مدت در ذهن مخاطب حک کرد.
- این برندها فقط روی خوش آوایی نام برند و خاص بودن آن کار کردهاند.
- مساجد، کلیساها، معابد و دیگر مکانها یا مراسمات مقدس میتوانند تحت عنوان برندهای مذهبی قرار بگیرند.
نام انتخابی باید ساده و صریح باشد چنانچه دشوار بودن تلفظ ، نوشتار می تواند تأثیر منفی در فروش ، تبلیغات و به یاد ماندن آن در حافظه مشتریان داشته باشد . اسامی و عناوینی که باعث فریب اذهان عمومی و سایرین شود نیز به عنوان یک نام تجاری نمی تواند به ثبت برسد . نام برند نباید موجب گمراهی و به اشتباه افتادن مشتریان آن محصول یا خدمت در طبقه مربوطه گردد . اسم برند مربوطه نباید بر خلاف قوانین و موازین شرعی باشد .
نیاز به نام دامنه همه به این بستگی دارد که شما چگونه برند خود را تبلیغ میکنید. در دسترس بسیار سخت است، مگر اینکه شما با کلمات ابداعی کار کنید. این فرض است که همه اسمهای خوب ثبت شدهاند، اما این بدان معنا نیست که از همه نامهای دامنه استفاده میشود.
چون ممکن است کسی متوجه عبارتی که پشت آن پنهان شده است، نشود و اصلا هیچ حس خاصی به مخاطب ندهد. مثلا اسم مزمز یا اشی مشی شاید معنی خاصی نداشته باشد، اما بامزه است و در ذهن باقی میماند. یا مثلا برندهایی مثل چین چین، کیت کت یا کوکاکولا که ساختاری خاص دارند و از کلمات هم آوا استفاده کردهاند. حتی اگر شرکتی محلی هستید ، نام برندتان نباید به منطقه جغرافیایی خاصی محدود شود. زیرا حتما در بین برندهای رقبای مرتبط و غیر مرتبط در همان منطقه جغرافیایی، گم خواهید شد.
حدود ۴۰ سال پیش زمانی که استیوجابز تصمیم به تولید کامپیوترهای کوچک و شخصی گرفت ایدهای متمایز داشت. او قصد داشت بر خلاف کامپیوترهای زشت موجود بازار مثل آیبیام و دیایسی کامپیوتری زیبا و اغواگر بسازد. حالا که متوجه شدیم هر اسمی که برای برند انتخاب میکنیم حتما باید خوشآوا باشد سراغ معرفی دیگر کلیدهای انتخاب نام برند قدرتمند بریم. همچنین بررسی اسم برندهای فعال و معروف در ایران نشان داده است که صدای «ز» در انتهای کلمات هم قدرت بسیاری دارد.
سپس بین 2تا 3 هفته بعد از آن تقاضای یک جلسه مشاوره تلفنی اختصاصی نیمساعته☎️ با جناب مهدینژاد🤓 داشته باشید و روی مشخص کردن نامهای نهایی از بین انتخابها با ایشان مشورت نمایید. یعنی اونقدر شرکت و برند به ثبت رسیده که برای انتخاب یک اسم باید کلی تحقیق و تفکر کرد. حتی اگر برای ثبت شرکت اقدام کرده باشید، دیدید که جدیدا اسم انتخابی باید شامل سه کلمه باشد تا احتمال مشابه بودن اسامی برندها خیلی کمتر شود. حال ثبت شرکت که به نامهای انتخابی نهایی رسیدید باید کار مهمی انجام دهید و آنهم اجرای نظرسنجی از سایرین است! آیا این نامی که ما انتخاب کردهایم اصلاً به درد بخور هست؟ اما راهکار چیست؟ آیا باید برویم و به افراد بگوییم که ما این نام را برای این شغل انتخاب کردهایم، به نظر ما مناسب است؟ خیر، راهکار این نیست. شما در نظرسنجی برای انتخاب اسم برند نمیتوانید اینگونه عمل کنید چون هرگز نخواهید توانست به جوابهایی واقعی برسید.
مدیریت اطلاعات پژوهشی
همچنین ما به مشتریان برندیک، تضمین رضایت و کیفیت کار خود را میدهیم. چرا که هدف نوآوری و تغییر سبک قدیمی تبلیغاتی را در سر میپرورانیم. اگر درمورد انتخاب نام تجاری دو دل هستید میتوانید از فناوری برای انتخاب مناسب کمک بگیرید.
به همین صورت برایان تریسی مدرس موفقیت نیز روی سایت فروشگاهی و آموزشی خودش از نام و فامیل شخصی خود بهره برده است. مریم رئوف، مجموعه معروف آرایشگاهی بانوان است که از اسم و فامیل شخصی خودش برای این برند استفاده مینماید. در اولین مرحله به سایت معرفی شده توسط سازمان ثبت و اسناد کشور وارد شوید و نام های مشابه را بررسی و استعلام بگیرید. پس از آن باید وارد سایت مالکیت معنوی سازمان املاک و اسناد کشور شوید و فرم های مربوطه را تکمیل می کنید.
برخی اسمها خیلی منحصربهفرد است ولی نحوه نوشتن آن نیز میتواند یک چالش بزرگ برای مخاطب باشد. تمایل شدیدی به بین مالکان شرکتها وجود دارد که نام خود را به عنوان برند ثبت برند تجاری شرکت خود استفاده نمایند. این مدیران مثال IBM را میآورند و به دنبال اینگونه نامگذاری هستند. این نام برای یک گروه خاص سنی، مذهبی ، فرهنگی و زبانی بامزه باشد.
یک نام مبهم و نا آشنا می تواند یک برند موفق باشد :
این کار برای تهیه یک لیست بزرگ اولیه انتخاب اسم برند کمک شایانی مینماید. همینطور استفاده از اشیاء تقریباً مرتبط با موضوع و تم اصلی کسب و کار نیز میتواند کمک شایانی به مقوله اسم برندمان بکند. پس امیدوار باشید که اگر این مقاله فشرده را به خوبی و با دقت مطالعه نمایید به احتمال زیاد خواهید توانست البته با کمی تلاش مضاعف در کمترین زمان ممکن به انتخاب یک اسم برند قدرتمند دست بیابید.
در این مورد مثالی نمیآوریم و به شما اجازه میدهیم از تخیل خود استفاده کنید. مهمتر از همه اینکه انتخاب یک نام تجاری کوتاه باعث میشود مصرفکنندگان آن را راحتتر یادآوری ثبت تغییرات کنند و به خاطر بسپارند. این امر به طرز شگفتانگیزی در مبارزات بازاریابی به شما کمک خواهد کرد. فقط کافی است به نام برخی از برندهای معتبر حاکم بر سراسر جهان فکر کنید.
جمعبندی آنچه در این کتابم توضیح دادهام این است که نامها از نظر قدرت تجاری به سه دسته زرنگ، تنبل و خنثی تقسیم میشوند. باید بدانید که در ایران هم نام برند به همین اندازه ارزشمند است. برند اویلا که امروز سهم قدرتمندی را در بازار ایران دارد، بیشتر یک برند است تا تولیدکننده. طبق اطلاعاتی که من دارم، مثلا در مورد محصول روغن نباتی، سهم اعظم تولید محصولات عرضهشده تحت نام این برند را یکی از کارخانههای دیگر ایران انجام میدهد.