همچنین به شبکههای اجتماعی نگاه کنید و بررسی کنید که آیا اسم شما در کانالهای اجتماعی مانند تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام و یا توییتر گرفته شده است یا خیر. در ایران نیز گروه گلرنگ سابقه زیادی در انتخاب نام برندهای خارجی و لاتین برای زیرمجموعههای خود دارد که شاید به علت گرایش مصرف در مخاطبان هدف کالاهای تندمصرف به محصولات خارجی دارد. برخی اسامی خاص برای برند را میتوان از زبانهای خارجی گرفت. فکر خود را در مورد معنی بیشتر برندها مشغول نکنید، اما در برخی موارد، آنها دارای یک backstory جالب هستند. به عنوان مثال، سامسونگ به معنی ۳ ستاره به زبان کرهای و لگو به معنی بازی خوب در زبان دانمارکی است.
بهتر است در ابتدا برای انتخاب نام تجاری خود وقت بگذارید تا در آینده مجبور نباشید تا همین زمان را صرف تغییر نام تجاری کنید. چراکه ممکن است کشور یا منطقه شما از ثبت این نام که مشابه با نام تجاری دیگری است خودداری کند. آنها تغییرات شرکت میتوانند به طور بالقوه در این تحقیق به شما کمک کنند. اگر اکنون مشتریانی برای محصولاتتان دارید، میتوانید با استفاده از ابزارهای نظرسنجی آنلاین مانند ارسال ایمیل انبوه از آنها بخواهید در مورد اسم برند جدیدتان نظر بدهند.
تکتک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم. البته الآن لازم نیست برای هر اسم یک لوگو طراحی کنید؛ چون هدف ما در این مرحله تنها بررسی اسم است نه لوگو؛ اما انجام آن دید بهتری به شما میدهد. فهماندن تکتک این حروف به مشتریان زمان و هزینه بالایی میطلبد و از آنجا که شما مثل شرکتهایی مثل IBM و BMW منابع مالی عظیمی در اختیار ندارید ریسک این کار بالاست. تخصیص عین نام با همان زبان و با رسم الخط فارسی به شعبات و نمایندگی های شرکتهای خارجی ممکن می باشد. استفاده از کلماتی از قبیل ایران، کشور، ملی ، ملت در نامهای پیشنهادی به دلیل جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی پذیرفته نمی شود.
ساعات کاری
بسیاری از سلبریتیها معروف دنیا مثل هدا بیوتی برند محصولات آرایشی و تو ایران مثل نوید محمد زاده برند عطر و ادکلن، اسم خودشون رو به عنوان نام تجاری برندشان انتخاب کردن. انتخاب نام برند یا اسم تجاری باعث میشه مشتریها بعد از خرید محصول هم حس مثبتی نسبت به خریدشون داشته باشن و تو خریدهای بعد هم شما رو انتخاب کنن. انتخاب نام برند باید هوشمندانه و اصولی باشه تا بعد از مدتی به ثبت شرکت در تهران یه اسم موندگار تبدیل بشه و به راحتی فراموش نشه. نامهایی مثل گوگل، پپسی، آدیداس و یا نایک از جمله اسمهای ماندگاری هستن که هرکس با شنیدن اسمشون به یاد محصول یا خدماتشون میوفته و خیلی از افراد با این نامها آشنایی دارن. اسمهای مناطق جغرافیایی هم از مواردی هستند که در انتخاب اسمهای تجاری و نام برند پرطرفدارند. مثالی جالب از برندهای جغرافیایی بسیار قدرتمندآمازون است.
با وجود بسیاری از برندها در جهان، ایجاد ایدههای بینظیر در مورد اسامی خاص برای برند دشوار و سخت است. انتخاب یک ثبت برند تجاری مناسب میتواند شرکت شما را بر سر زبانها بیندازد درحالی که یک اسم نامناسب میتواند شرکت شما را با شکست روبهرو سازد. اهداف انتخاب اسم برای برند جزو مواردی است که با در نظر داشتن آن تعداد بسیاری از اسامی پیش روی اشخاص قرار خواهد گرفت . برای انتخاب اسم برای برند می توان به جلوه های بصری و ذهنی یک ویژگی خاص در محصول اشاره کرد تا بتوان با تکیه به آن ایده های نو را در انتخاب اسم برند در ذهن تداعی کنید .
- پس نامی انتخاب کنید که با توجه به افزایش طول عمر تجارت و برند شما برای مخاطبتان همیشه تازه و هیجانانگیز باشد.
- اسم انتخابی شما باید به نوعی با موضوع فعالیت شما و ویژگی های منحصر به فرد برندتان همخوانی داشته باشد.
- نام برند من جمله مهم ترین اصول در تبلیغات و فروش هر خدمت یا محصول است که باید به درستی و راهنمایی کارشناسان این زمینه صورت بگیرد تا بیشترین بازدهی را برای شما به دنبال داشته باشد .
- این ابزارها به شما کمک میکنند تا ضمن بررسی همزمان در دسترس بودن دامنه، به ایده مورد نظر خود نیز برسید.
- جون در مرحله شروع یک کسب و کار، مسائل بسیار مهمتری از اسم برند وجود داره.
نامی که شبه لاتین است و توانسته جایگاه برندی بسیار قدرتمندی در بازار ایران کسب نماید. سالهای سال است که بسیاری از برندهای شخصی، آموزشی و … از این روش برای نامگذاری خود استفاده کردهاند. البته میتوان به جای استفاده از افراد کاملاً حقیقی، شخصیتهایی را برای برند بسازیم که نقش اسم برندمان را نیز به خوبی ایفا نمایند.
راهنمای انتخاب اسم برند
ممکن است برخی از آنها قبلا انتخاب شده باشند و بنابراین حذف شوند. برای اینکه افراد نظرات مناسبی ارائه دهند و وقت زیادی گرفته نشود، میتوانید یک سری قانون از قبل تعریف کنید و بگویید که اسامی کاندید بر این اساس انتخاب شوند. همین تمایز و تفاوتی که با سایر برندها دارید، به شما کمک میکند تا نام مناسبی انتخاب کنید. مثلا اسمهایی مثل “ممتاز“، “هیمالیا” یا “اسنوا” که میتوانند حس و حال خاصی به مخاطب بدهند و هدف و هویت شما را نشان بدهند. برای برخی اسمها میتوان خیلی راحت طراحی لوگو انجام داد و المانهای گرافیکی ساده و به یاد ماندنی طراحی کرد.
در صورتی که برای بار دوم اسم دخواستی شما رد شود شما میتوانید مجدداً یک فرم حاوی دلایل اعتراض خود را این بار به سازمان ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ارسال کنید. پس از این اعتراض نظر سازمان ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری با استعلام از فرهنگستان زبان صورت میگیرد و تصمیم نهایی است. در هنگام ساخت اسم شرکت باید دقت کنید نام شرکت دارای ریشه و مفهوم فارسی باشد. برای راحتی کار به یکی از لغت نامههای دخدا، معین یا عمید مراجعه کنید. البته سایتهایی نیز برای کمک به پیدا کردن اسم وجود دارد که ممکن است در بعضی قسمتها مفید باشند اما خیلی نباید روی آنها متمرکز شوید.
چگونه یک نام تجاری قوی و موثر انتخاب نماییم ؟
شما نام فرزندتان را چیزی که دوست ندارید انتخاب نمیکنید. در غیر اینصورت پشیمان خواهید شد و این میتواند در رفتار و روشی که شما تجارت خود را پیش میبرید تاثیر داشته باشد. انتخاب نام مهم است اما نگذارید شما را گیج کند و همه زندگی خود را صرف پیدا کردن نام کنید. نام تجاری شما باید با مصرفکننده طنینانداز شود و نباید فراموش شود.
اگر به دنبال یک شرکت معتبر در زمینه ثبت برند شرکت خود هستید میتوانید فرایند ثبت برندتان را به شرکت برند یک بسپارید. یک شرکت تجاری برای شناخته شدن در بین مردم و رونق فروش نیازمند برند سازی است، در غیر این صورت بی نشان مانده و هیچ محبوبیتی پیدا نخواهد کرد. سوال مشترکی که بسیاری از مشتریان وب رمز در هنگام راهاندازی کسبوکار اینترنتی و همچنین در زمان ثبت دامنه میپرسند این است که چه نامی را برای برند و سایت خود برگزینند. در این مقاله ۱۶ نکته مهم برای انتخاب اسم برند را بررسی خواهیم کرد که با توجه به این موارد میتوانید یک نام تجاری ماندگار را انتخاب کنید.